Illusie maakt vrij?!

mullerlyer-illusiaKijk even goed naar de twee lijnen hier naast. Pak je liniaal er maar bij. Zie je? Het is echt zo…
En toch “zie” ik dat die ene langer is dan de andere. Ja toch?
kleur illusie kubus

Of check deze gekleurde kubus. Je ziet toch duidelijk het verschil tussen het bruine vierkantje op het bovenvlak en het geel-oranje vierkantje op het vóórvlak?

Moet ik nog schrijven dat ze ‘feitelijk’ gezien dezelfde kleur hebben?

De waarheid verandert niets

Het bizarre van dit soort visuele illusies is dat het kennen van “de waarheid” eigenlijk niet veel verandert aan mijn perceptie. Ookal ken ik de feiten, ik “zie” nog steeds hetzelfde…lijnen en kubus kaal
Blijkbaar beïnvloedt de omgeving hoe ik de lengte of kleur “zie”, want als ik hulplijntjes trek of die andere kleuren allemaal weghaal, dan opeens zie ik het wel…

(got you, die lijnen zijn niet eens echt even lang…)

OK, tijd voor een wat serieuzere noot…

Wat ik wil

Als het gaat om wat ik wil en geloof, geldt misschien wel hetzelfde. Mijn verlangens zijn beïnvloed door mijn omgeving. Mijn smaak bijvoorbeeld. Ik heb aangeleerd hoe lekkere macaroni smaakt: zoals mijn moeder dat altijd klaar maakte, toch? Ik weet welke auto mooi is. Of welke broek. Marketing campagnes en de blikken van de mensen om mij heen helpen daar bij…

Ik ben erg geneigd om naar het uiterlijk te kijken, ook al ken ik de waarheid dat de echte schoonheid aan de binnenkant zit. En eerlijk gezegd is dat soms heel lastig te zien bij iemand die er totaal niet aantrekkelijk uit ziet…
Ik wil een vrouw, een auto en een broek die er allemaal goed uitzien. Maar misschien moet ik wel een stapje verder gaan… eigenlijk wil ik een vrouw waarvan anderen bevestigen dat ze er goed uitziet. Een auto en een broek waarin ik ook door anderen gezien kan worden…

Ik ben niet alleen maar beïnvloed. Ik heb ook geleerd om door de ogen van ingebeelde anderen te kijken…

Absolute waarheid. Of niet.

Dus… de omgeving bepaalt voor een groot gedeelte wat ik “zie”. En mijn onbewust aangeleerde gedrag doet er nog een schepje boven op.
Zo, en dan kunnen we het nu gaan hebben over geloven en God…

Ik denk misschien iets te weten en te zien over “de waarheid”. Bijvoorbeeld of Jezus God is en de Bijbel de absolute waarheid. Maar – even los van je opvatting daarover – is het niet een beetje als een visuele illusie? Beinvloed door de omgeving  denk je het duidelijk te zien… maar…
En wat als je dit soort dingen niet kunt meten? En kunnen we bij dat soort onderwerpen het ook even los van omgeving bekijken?

Kies zelf maar

kat-omhoog-omlaagEr zijn ook optische illusies waarbij ik zelf kan kiezen wat ik wil zien. Kijk zelf maar. Of misschien beter gezegd: Kies zelf maar…

* Loopt de kat naar boven of naar beneden? Of anders gezegd: Staat de fotograaf nou bovenaan de trap of onderaan?

trein
* En komt deze metro net aan of vertrekt hij?

Kies jij maar…

Eén waarheid?

Bij dit soort illusies is er eigenlijk niet “één waarheid”. Misschien kun je zelfs wel zeggen: er zijn twee tegenstrijdige dingen allebei waar. Het is maar hoe je het wil zien. En je zou zelfs een moment later nog iets anders kunnen kiezen.

Het is een beetje als deze zin:
G*O*D*I*S*N*O*W*H*E*R*E

Je kiest zelf hoe je het ziet: God is now here, of God is nowhere.

De waarheid maakt vrij

Het is de Bijbel waar een van de schrijvers Jezus citeert met de volgende uitspraak:”de waarheid maakt je vrij”. Het is zo’n uitspraak die tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt wordt. Films, series, boeken en games… noem maar op. Maar natuurlijk is het nog steeds de kerk die hem het liefst te pas en te onpas citeert. Ik heb hem lang gehoord als “er is één waarheid die wij kennen en of je er nu iets van merkt of niet, hij maakt gewoon vrij. Punt.”

Maar misschien wordt het tijd voor een wat vrijere interpretatie van die waarheid?

Of moeten we juist door dat vaste kadertje blijven kijken om het te zien?

 

 

5 gedachten over “Illusie maakt vrij?!

  1. Wederom prachtig geschreven! De mooie illustraties geven jouw tekst extra kracht.

    Het kennen van “de waarheid” verandert inderdaad niet veel aan jouw perceptie. Het verandert wel het GELOOF in jouw perceptie. En dat maakt een wereld van verschil. Misschien bevrijdt het toch. Als het niet langer geloven in jouw perceptie, jou bijvoorbeeld kan bevrijden van angst, dan is dat toch een bevrijding. Niet?
    Als 2 “waarheden” elkaar kunnen tegenspreken, dan moet één van beide onwaar of beide onwaar zijn. Misschien is er toch “de” waarheid die beide overstijgt.
    Morgen zal ik een stukje publiceren dat hier mee te maken heeft. Misschien zal dat wat duidelijker maken waar ik naar verwijs. (dat hoop ik toch 😉 ) Iedereen is dan nog vrij om er al dan niet mee akkoord te gaan.

    Vriendelijke groet

    Geliked door 1 persoon

  2. Leuk beschreven en ja, ik vind haar ook onnoemelijk interessant, de waarheid! In mijn beleving is het toch vooral de waarheid zelf die vrij blijft, omdat wij mensen haar niet kunnen vangen! Maar omdat we toch kunnen aannemen dat we zelf ook deel uitmaken van de waarheid en zelfs een stukje van de waarheid zelf bezitten, zijn we zelf ook altijd een beetje vrij! Terwijl het desondanks ook waarheid kan zijn dat we gevangen zijn. Overigens vind ik ” de waarheid maakt vrij” een zeer bedenkelijke, tamelijk holle frase die zich leent voor misbruik. Weliswaar vaak het lot van diepzinnige uitspraken. Hoe dan ook leuk om te lezen, dit blog!

    Geliked door 1 persoon

    1. Wow mooi perspectief Bianca!
      De waarheid die niet gevangen kan worden en daarom zelf vrij blijft… en dat we allemaal een stukje waarheid bezitten en dus daarmee zelf al een beetje vrij/gevangen zijn…
      I love it!
      Dank voor je aanvullende reactie.
      Mvg
      Divine Decay

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie