Hocus pocus – magisch pasen (1/2)

Dames en heren, jongens en meisjes! Van harte welkom bij de allergrootste show in het grote wereldtheater! Neem snel plaats en wees getuige van de meest spectaculaire verdwijntruc uit de geschiedenis van de wereld. Nog nooit eerder vertoond en speciaal voor u is er binnenkort een grote onthulling met veel spektakel en commotie.

Ja, de echte kenners raden het al: ik heb het natuurlijk over het grote verhaal uit de Bijbel.

Goocheltrucs voor dummies

Maar voordat ik u meesleep in het grootste mysterie aller tijden, moet ik misschien net als in de bekende film The Prestige van de briljante Christopher Nolan, beginnen met wat basics. Want een beetje goocheltruc kent eigenlijk altijd dezelfde basisingrediënten:
1) De introductie van een (bijzonder) object. Denk aan de duif, het konijn of de glanzende zilveren munt. In veel gevallen gaat deze introductie gepaard met een mysterieuze belofte.
2) De spectaculaire verdwijning. Na grote hoeveelheden rook, verduistering  of een mysterieus gordijn is het object er opeens niet meer. Verdwenen, kijk maar, voel maar. Niets!
3) De miraculeuze terugkeer. Nadat de spanning flink is opgebouwd met speciale spreuken of bewegingen, is daar opeens het object weer terug! Soms op de originele plek, maar vaak ook op een totaal andere locatie.

Okay, daar gaan we dan. Open je ogen maar. En je weet het, niets is wat het lijkt…
Sit back and relax. Enjoy the show!

De introductie van een heel bijzonder object

Okay, ik ga je het bijzondere object in diverse vormen laten zien:
Al in het allereerste begin zie je de eerste vorm. Door een verbod lang geleden en ver hier vandaan, veranderde een eenvoudige vrucht in een heel bijzonder en magisch object. Kijk maar eens goed, maar let op, je mag hem absoluut niet aanraken. Laat staan op eten! Dit is een heel speciale vrucht, want als je hem op eet zul je nooit meer zijn zoals je was…

Er is meer. Het eten van de vrucht, het volgen van 10 regels, het brengen van offers, het komen naar Jeruzalem, en ga zo maar door. In elke tijd was er wel iets dat het ware geluk of de echte zegen zou gaan brengen…

Over welk object heb ik het?

Het object dat geluk en vervulling geeft. De ultieme zegen.
Laat je niet afleiden door de diverse vormen. In de kern is het steeds hetzelfde.

Blijf goed kijken, want straks gaat er iets heel bijzonders gebeuren. Eerst moet ik je echter nog twee bijzondere vormen laten zien…

Here it is. I proudly present to you: de ultieme hot spot, beter bekend onder de mysterieuze naam “het heilige der heilige”. Zie je het? Rondom deze ruimte hangt een groot dik gordijn, want hier mag je niet zomaar naar binnen kijken. Zal ik eens iets verklappen? De God van geluk en zegen zelf woont daar en alleen op een heel speciale dag vol met rituelen, die door het lot worden bepaald, mag één aangewezen vrijwilliger, met veel rook even achter het gordijn kijken. Het grote schouwspel trekt elk jaar weer duizenden bezoekers. Want het is fantastisch hoor, na het uitspreken van de vaste spreuk en een mooie armzwaai, levert het ritueel het hele land weer een geweldig en rijk gezegend jaar op…!

Last but not least, presenteer ik u het absolute hoogtepunt: “Jezus, komt u maar ten tonele!” Tot op de dag van vandaag wordt hij door velen gezien als “het antwoord op alle vragen”, de ultieme verpersoonlijking en climax van het eeuwige geluk en zegen.
Mag ik u om een hartelijk applaus vragen?

De spectaculaire verdwijning

Goed, in allerlei vormen is het object van “het ultieme geluk en de belofte van alles komt helemaal goed” nu getoond. Dan wordt het nu tijd voor de grootste verdwijn-truc aller tijden. Houd je goed vast. Want het gebeurt allemaal in een sensationele setting, waar je ogen te kort komt.

Alle aangewezen vrijwilligers zijn er bij en na diverse rituelen en de inmiddels beroemde spreukHocus Pocus” (zie ook hieronder) valt er opeens een grote duisternis om de grote verdwijning in te luiden…
Zoals je dat mag verwachten, gaat het tafereel gepaard met spectaculaire donderslag en zelfs het hele wereldtheater schudt en beweegt. Tijdens een plotselinge bliksemflits zie je nog net hoe het gordijn van de meest mysterieuze plek op magische wijze wordt opengescheurd en… ik zie de monden langzaam open vallen. Net iets te lang is het stil voor je de eerste onderdrukte “oh’s en ah’s” hoort…

Je ziet… helemaal niets. Die ruimte waarvan iedereen wist dat God, de ultieme gever van geluk en zegen er woonde… is leeg! Jezus is nergens meer te zien en zelfs de magic fruit is in geen velden of wegen meer te bespeuren. Het is het tragische einde van het object dat geluk en vervulling geeft. Gedaan met de ultieme zegen…

Leegte. Niets.
Wat een ontgoocheling…!

Er even uit

Helaas, maar hier moeten we er even uit. Blijft u vooral zitten. Na de pauze is er meer.
De grote miraculeuze ontknoping komt uiteraard zondag pas… 😉

(Inmiddels is de zondag aangebroken. Lees hier verder)

Wist je dat:

  • Abracadabra volgens sommige kenners is samengesteld uit de beginletters van de Hebreeuwse woorden Ab (vader), Ben (Zoon) en Acadsch (Heilige Geest)?
  • Hocus Pocus een verbastering is van Hoc Est Corpus (De Latijnse woorden voor “dit is mijn lichaam”, vaak uitgesproken door priesters tijdens de Eucharistie of Heilig Avondmaal).
  • Simsalabim afstamt van een uitspraak van Moslims, die zoveel betekent als “In naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle”)
15 gedachten over “Hocus pocus – magisch pasen (1/2)

  1. Anthony,

    Deze Hocus Pocus druipt van spot en cynisme over alles wat de christelijke (Rooms-Katholieke en Protestantse) kerk al eeuwen belijdt. Waarom? Dat kan alleen de auteur beantwoorden. Maar ik begrijp niet, dat jij nu mij kwaadaardigheid verwijt.
    Als JC niet uit de dood is opgestaan dan heeft de kerk al 20 eeuwen een sprookje de wereld ingestuurd. Dan heeft DD gelijk en kunnen we beter Paaseieren uit de hoge hoed toveren. Iedereen mag er zo over denken. Maar mag ik dan ook eens een beetje ironisch zijn over zoveel aandacht voor een mythe? Door al die drukte wek je volgens mij alleen maar de indruk dat het hele verhaal toch waar is. Ik kan het mis hebben, hoor. Maar wat is er kwaadaardig aan mijn reactie?

    Like

  2. @Henk – Dank voor je reactie. Misschien doen we allebei wel hetzelfde: nemen we de Bijbel verhalen als een uitgangspunt en geven we daar door onze eigen gekleurde bril een interpretatie aan. Ik ken niemand die zich 100% kan vinden in mijn interpretaties, jij wel?
    Ik hoop dat je begrijpt dat ook deze blog weer een soort gelijkenis is, waar ik iets van mijn eigen zienswijzen en twijfels in heb gestopt, maar hopelijk ook ruimte laat voor meerdere interpretaties? Ik denk zelf dat deze parabel nog vrij orthodox af te sluiten moet zijn… De vraag is of ik dat zelf doe. Je blijft van harte welkom op deze blog, mocht je het willen lezen als bestrijding en bespotting, dan mis je mijn punt, maar moet je uiteraard zelf kiezen of je het dan moet opzoeken en lezen?
    @Anthony Dank voor je reactie. Je herkent een stuk van de achtergrond. Ik ben een twijfelaar en zoals je misschien hebt gelezen in mijn WWJD blog weet ik nog niet wie nu wie bedriegt/teleurstelt.
    @Inge Dank je! Om eerlijk te zijn is dat voor mij misschien wel een van de mooiste complimenten: als ik een gevoel over kan brengen of losmaken bij een ander. Dankjewel!

    Liked by 2 people

  3. @Henk,

    Ik interpreteer jouw post als dat je eigenlijk suggereert dat het feit dat DD zoveel aandacht schenkt aan het Christelijk geloof, stie-kem zou betekenen dat hij eigenlijk nog helemaal niet zo stevig in z’n ongeloof staat als dat hij voor wil doen. Terwijl ik mij uit mijn eigen ervaring best heel goed voor kan stellen dat men toch heel veel aandacht aan iets kan besteden aan iets wat men in intellectueel opzicht definitief achter zich gelaten zou kunnen hebben. Dat kan zijn om emoties te verwerken, het kan ook zijn om anderen te waarschuwen niet dezelfde vermeende fouten te maken etc.

    Misschien begrijp je beter wat ik bedoel als ik er eens een heel extreem voorbeeld bij pak. Slachtoffers van seksueel misbruik kunnen soms nog vaak jaren hun ervaringen van zich afschrijven. Als ik nou jouw verklaringsmodel daarop los zou laten, dan zou dat als reden kúnnen hebben dat ze stie-kem bij zichzelf denken dat ze het eigenlijk wel prettig vonden. Bovendien, aanverwant, stél dat wij als katholieken ons zich zo in de oecumenische dialoog zouden opstellen? Pater Kimman SJ zei enkele jaren geleden, in een onbewaakt moment van frustratie dat het Protestantisme eigenlijk een actiegroep was, die vergeten was zichzelf op te heffen. Die kreeg de wind van voren. Ik kan me de frustratie van pater Kimman zéér levendig voorstellen, maar toch suggereer ik geen kwaadaardige insteek bij de Protestanten (deed Kimman in strikte zin trouwens ook niet).

    En waarom ik niks over het verhaal zélf zeg? Ik kan de metaforen niet helemaal plaatsen, dus ik wacht maar even af tot zondag.

    Liked by 1 persoon

  4. “Als JC niet uit de dood is opgestaan dan heeft de kerk al 20 eeuwen een sprookje de wereld ingestuurd.”

    Je slaat de spijker precies op de kop! Chapeau!!

    Like

  5. We zijn het met elkaar eens over bovenstaande uitspraak: ‘ALS JC niet uit de dood is opgestaan…’
    Zo staat het ook in de Bijbel. Het is goed om elkaar niet met wollige woorden en vage taal te misleiden.

    Maar een verzonnen verhaal, dat de indruk wekt echte gebeurd te zijn door namen, plaatsen en data erbij te verzinnen is meer dan een sprookje. Het is misleiding.

    Het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen is te absurd om verzonnen te zijn. Wie stuurt nu een boodschap over een mislukte en geschifte man de wereld in, die een afschuwelijke dood gestorven zou zijn?

    Like

  6. Even een vraagje tussendoor aan Henk Karssenberg en Anthony Ruijtenbeek.
    Bij het lezen van een paar van de postings van DD die gingen over het hebben van een persoonlijke relatie met Jezus was ik wat verbaasd geen reactie van jullie te vinden. Of is dit een punt waar jullie het toch eigenlijk wel met DD eens zijn? Omdat jullie het dichtst staan bij DD’s achtergrond, zou ik een reactie van jullie daar wel leuk vinden. Ik hoor dingen graag vanuit verschillende perspectieven. Ik doel op twee postings van 10 en 17 oktober. Nou, ik zie wel of er wat komt…. 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. “Maar een verzonnen verhaal, dat de indruk wekt echte gebeurd te zijn door namen, plaatsen en data erbij te verzinnen is meer dan een sprookje. Het is misleiding.”

    Alweer goed!!!! Ongelooflijk, je gaar verder voor de koelkast….

    Like

  8. Al meteen bij het lezen van de eerste regels van jouw prachtige artikel, was ik terug in de zaal, lang, heel lang geleden, met allemaal kinderen en hun ouders. Daar in die zaal, op het podium, stond mijn vader. Op hele bijzondere momenten, liet hij zijn kunsten zien, want …..hij kon goochelen. Het was stil in de zaal, iedereen, groot en klein, keek ademloos toe. De rood, wit, blauw, groene doekjes kwamen in een eindeloze stroom uit zijn mouw, het hield niet op. Daarna kwam er weer een andere truc. Wat een verwachtingsvolle spanning in de zaal. En ik….. ik keek vol trots naar deze man, die dit allemaal kon, dit was dus óók mijn vader.
    Zou deze betoverende sfeer, altijd zo blijven? Als ik weer thuis zou zijn, zou het dan net zo zijn als daar in die zaal???
    Zondag lees ik jouw volgende artikel en schrijf ik misschien MIJN vervolg!
    Leefse!
    Aaltje

    Liked by 2 people

Geef een reactie

