Ik kan elk moment stoppen

Misschien heb je het zelf wel gezegd of iemand in je omgeving wel eens horen zeggen:

“Ik ben geen alcoholist. Ik kan stoppen met drinken wanneer ik maar wil.”

Je hoeft geen psycholoog te zijn om door te hebben dat dit een afweermechanisme is van iemand die verslaafd is aan de drank…

Ontkenning

Het afweermechanisme ‘ontkenning’ maakt het er niet eenvoudiger op om te achterhalen of iemand in je omgeving verslaafd is. Want iemand die prima in staat is om maat te houden, zal een vraag naar een mogelijke verslaving natuurlijk met “Nee” antwoorden… Maar iemand die daar wel degelijk mee worstelt ook. En wat moet je geloven als iemand met “Nee, echt niet” reageert, als je ze bij de eerste “Nee” met een vragende blik aan blijft kijken?
Nobody said it was easy…

Ongevraagde tussenzinnetjes

Nee, ik ben geen psycholoog of hulpverlener in de verslavingszorg. Dat was vast al duidelijk. Toch durf ik te beweren dat er ook voor een simpele luisteraar soms zomaar wat kan gaan opvallen. Want iemand die geen alcoholist is, zal niet zo gauw ongevraagd uit zichzelf aan anderen vertellen dat hij geen alcoholist is. Maar wat als iemand op een feestje het volgende voorstel doet: “niet dat ik een alcoholist ben hoor, maar iemand nog een drankje?”

Niemand vroeg er naar, maar onbewust ‘floepte’ het er uit. In de meeste gevallen is het zo’n tussenzinnetje waar we – veelal terecht – niet te veel aandacht aan schenken. Maar wat als deze tussenzinnetjes steeds terug blijven komen?

Kan het zijn dat dit soort tussenzinnetjes een tipje van de waarheid laten zien? Zou het kunnen dat diegene niet zozeer mij wil overtuigen, maar meer zichzelf. Als in: “Dat het zo erg nog niet is”?

Gaat het om een alcoholist in ontkenning?

Facebook

Ongetwijfeld heb je ze zelf ook: vrienden die zo af en toe een leuke foto van het gezin op Facebook plaatsen. Goeie kans dat het gaat om een gezin dat het goed heeft met elkaar en een paar kiekjes van een leuke dag deelt met de wereld.

Maar wat als er elke week, keer op keer, breed-glimlachende selfies verschijnen met teksten over hoe goed het leven is… of hoe gaaf het later die dag weer gaat worden?

Zou het kunnen gaan om een ongelukkige, depressieve vriend in ontkenning?

Huwelijksaanzoeken, kinderen, sex en relaties in de kerk

Hoeveel huwelijksaanzoeken worden er niet gedaan in de fase waarin de relatie eigenlijk wat terugloopt? En hoeveel kinderen worden er niet geboren bij ouders die een nieuwe liefdes impuls nodig hadden omdat ze eigenlijk een beetje op elkaar uitgekeken waren?

In hoeveel kerken wordt er niet wekelijks gepreekt over rein en heilig blijven, en wordt er met het vingertje gewaarschuwd tegen overspel en homosexualiteit?
Kan het zijn dat… de voorganger…?

In hoeveel evangelische gemeenten wordt er niet week-in-week-uit gepreekt over een relatie met Jezus en hoe fantastisch het leven met Hem wel niet is?

Kan het zijn dat…?

Mijn vraag aan jou

  1. Wat ontken jij regelmatig?

Geen vragen meer.
Ik zou overigens alles ontkennen.
Alles waar je hier op reageert kan tegen je gebruikt worden. 😉

8 gedachten over “Ik kan elk moment stoppen

Geef een reactie

