Ken je dat verhaal van de verloren vader?

Er was eens een rijke vader, die in een ver land woonde met drie thuis wonende zonen. Zoals dat wel vaker gaat, waren de zonen allemaal verschillend, hetgeen al meer dan eens had geleid tot ‘interessante’ situaties thuis.

Charles was de oudste, een extraverte en intelligente jongeman met een grote liefde voor de natuur. Hij was een geboren leider, had medicijnen gestudeerd en was veel op reis. Na maanden reizen kon hij dan zomaar weer een lange tijd thuis verblijven om te werken aan een nieuw boek.

Billy, de middelste, was een bijzondere jongen, die regelmatig in zichzelf praatte. Hij was een echte verzamelaar en kon zich uren verdiepen in oude dagboeken en fotoalbums. Letterlijk alles wist hij van de familie. In de weekenden speelde hij vaak een soort fantasy kaart spel, dat hij zelf ooit bedacht had.

En dan had je nog Johnny. Dat was volgens kenners de meest fantasierijke en creatieve van het stel. Al op jonge leeftijd zat hij uren met een koptelefoon te luisteren naar de CD collectie in huis. Hij was gek op lezen en kon diverse muziekinstrumenten bespelen, maar was wat verlegen in de omgang. Hoewel hij af en toe wel eens mee ging met de reizen van Charles, zat hij het liefst in zijn eigen kamertje.

Een donkere december nacht

Het was in donkerste week van december toen het gebeurde. Kort na middernacht sloop de vader stilletjes naar beneden. Geruisloos pakte hij zijn meest waardevolle spullen bij elkaar, stopte ze in zijn tas en zonder ook maar een enkel spoor achter te laten verliet hij stilletjes het huis.

De volgende ochtend merkt Johnny, die vroeger altijd even bij zijn vader in bed kroop voor een knuffel, het als eerste op. Pappa is er niet meer! Snel gaat hij op zoek in de tuin, doet navraag bij de buren en belt een paar vrienden en familieleden, maar niemand weet ergens van…

En de tijd verstrijkt maar… Wat is er gebeurd?

De dagen worden weken, de weken worden maanden…

De andere broers gaan er elk op hun beurt weer anders mee om.

Charles kiest er voor om een lange reis te maken. Om rustig na te denken.
Met zijn universitaire achtergrond heeft hij geleerd om ook in dit soort situaties gestructureerd na te denken. Na een aantal dagen komt hij tot de conclusie dat zijn vader er eigenlijk sowieso nooit echt voor hem was. Hij zet zich er verstandelijk over heen en kiest er voor om gewoon verder te gaan met zijn leven…

Billy, die misschien wel het meeste weg heeft van zijn vader, lijkt zich er op het eerste gezicht niet zo druk om te maken. Pappa loopt niet zomaar in zeven sloten tegelijk. Pa zal binnenkort wel terug komen.
Billy haalt steun uit de bezoekjes aan andere familie leden en herinneringen van vroeger. Hij maakt een nieuw foto album en verdiept zich nog meer in de familie dagboeken.

Er is hoop. Natuurlijk is er hoop. Pappa zal snel terug komen.

Verwarring en afleiding

Johnny heeft duidelijk de meeste moeite met de situatie. Na maanden van verwarring en depressies, maakt hij aanspraak op zijn deel van de erfenis en verlaat zijn geboortedorp. Op vele plaatsen zoekt hij afleiding, maar hoe meer hij vlucht, hoe beroerder hij er psychisch aan toe is. Al gaat de ene week beter dan de andere, de pijn blijft…
Therapie verzacht even, maar helpen doet het niet. De nieuwste gadgets, een mooi vakantie-oord, de muziek van vroeger, niets helpt. Niet in staat om te werken en als maar verder vluchtend maakt hij al zijn geld op aan tijdelijk vermaak. Hij kan zich maar niet over het verlies van zijn vader heen zetten…

Wat zal hij doen…

Op een druilerige november ochtend besluit Johnny weer eens langs zijn vaderlijk huis te gaan. Gewoon om te kijken hoe zijn broers het maken.

Vanuit de verte ziet hij Billy al op de uitkijk staan. Op de uitkijk voor pappa, laat dat duidelijk zijn. Dag in dag uit verwarmt Billy om een uur of vijf de magnetron oven voor. Mocht pappa terug komen heeft hij een heerlijk stukje gekruid kalfsvlees in de vriezer klaar liggen. Ook heeft hij pa’s favoriete pantalon en overhemd gestreken klaar liggen…

Charles vindt het bizar hoe Billy in het verleden blijft zitten. Hij heeft zich flink tegen het gekke gedrag van Billy afgezet en is een paar straten verderop gaan wonen. Met een paar mooie doorbraken in de nieuwste technologieen heeft hij een paar jaar geleden een paar mooie wetenschappelijke prijzen op zijn naam gezet. Maar op het hoogtepunt van zijn succes ging zijn vrouw er met zijn beste vriend vandoor. Zijn kinderen geven hem de schuld en verwijten hem dat hij er nooit voor hen was en willen hem niet meer zien.

De volgende zeven jaar verandert er niet zo veel. Johnny blijft twijfelen. Billy blijft wachten en Charles maakt af en toe nog eens een reis. Niemand kent de achterliggende oorzaak, maar in het achtste jaar sterven de 3 broers vrij kort na elkaar.

8 gedachten over “Ken je dat verhaal van de verloren vader?

  1. Fraaie parabel..
    Het zou ook nog kunnen dat Billy gelooft en zegt te ervaren dat zijn Vader nog steeds bij hem is. Wel niet fysiek, maar toch… Hij kan met Hem praten, voelt Zijn aanwezigheid, wordt door Hem bemoedigd, vooral door de wijze lessen die Hij ooit in zijn dagboeken schreef. Zo ging het wellicht door tot zijn stervensuur, waarop hij blij was heen te gaan om voor eeuwig weer noch dichter bij zijn Vader te zijn.

    Charles heeft niets met dit soort zelfbegoocheling, maar zou hij gelukkiger geweest zijn?

    Ik probeer een inkijkje te geven in de wereld van deze Billy’s in mijn posts op
    http://www.kinderen-van-god.nl

    Liked by 1 persoon

    1. Dank voor je reactie op mijn eerste “parabel”, Wietze! Net als bij andere parabels, kun je ook deze wellicht aanvullen of op meerdere manieren uitleggen. 🙂

      Ik heb een vraag bij je eigen blog.
      Ik vond je Introductie pagina indrukwekkend, maar om heel eerlijk te zijn strandde ik een beetje in de blogs daarna (wel erg veel “bijbelstudie”?). Ik had gehoopt meer van je eigen persoonlijke verhaal, ideeen, gevoelens, etc te lezen.
      Heb ik dat net gemist of schrijf je daar ook nog ergens over?
      Wat is je beoogde doelgroep / doel met je blog?

      Dank!

      Liked by 1 persoon

    2. WIetze, ik heb je blog een paar weken geleden ook gevonden en helemaal gelezen, erg boeiend. Maar ik zou graag wat meer lezen over hoe het is gekomen dat je niet meer geloofd en wat je argumenten daarvoor zijn. Dus ik herken me in de feedback van DevineDecay. Ben benieuwd wat we nog meer van jou gaan lezen!

      Like

  2. In het achtste jaar sterven de broers kort na elkaar…Billy op maandag door een ongeluk met de magnetron die plotseling ontplofte, Charles op woensdag door een overdosis slaapmedicatie en Johny komt een paar honderd meter van zijn favoriete reisbureau op donderdag onder een tram.

    De buren van Billy vinden het allemaal heel erg en regelen de begrafenis van de drie broers. Op maandagochtend vroeg staan er een man of 10 rond het diepe graf waarin zo meteen de drie kisten zullen verdwijnen. De uitvaartverzorger leest het ‘Onze Vader’ hardop voor en laat een stilte vallen. Dan ineens begint een man met grijzend haar en een lange zwarte jas te praten.

    Hij zegt: “Lieve Billy, Charles en Johny…ik kan jullie niet uitleggen waarom ik weg moest, maar ik vond echt dat ik het moest doen…misschien wilde ik jullie leren om meer op jezelf te vertrouwen en minder aan mij te hangen, misschien hoopte ik dat jullie band onderling wat sterker zou worden als ik er niet meer bij zou zijn…Misschien werd het mij zelf te heet onder de voeten met al jullie eigenzinnigheden…Ik heb jullie nooit vergeten, ik ben altijd van jullie blijven houden en ik heb jullie gemist…Rust in vrede…”. De tranen biggelden over zijn wangen en er viel weer een doodse stilte…De buren van Billy, de reisvriend van Johny en de kinderen van Charles overdenken de woorden die deze man zojuist sprak…

    Liked by 1 persoon

  3. divinedecay. Dank voor je reactie, ik kreeg de opmerking over teveel Bijbelteksten ook van anderen.
    Het leek mij mijn belangrijkste plicht als ervaringsdeskundige om de “wereld” kritisch te informeren over het denken en handelen van (vol)evangelische gelovigen, de enige christelijke beweging die nog aan de weg timmert en aan aanhang wint. En dat leek me haast niet te kunnen zonder die bijbel die hun leven zo intens bepaalt er veel bij te halen, in een wat meer aansprekende vorm (Bijbel in Gewone Taal) dan wel.
    Maar ja, wie is die “wereld” ? Lastig om de meest logische doelgroep te vinden en de juiste bijbehorende vorm. Ik ben al begonnen om meer Bijbelteksten in eigen woorden samen te vatten en zal meer prioriteit gaan geven aan het eigen verhaal. Dat was oorspronkelijk ook wel de bedoeling, is voor mij niet het belangrijkste, maar duidelijk wel voor mijn lezers en ook wel een beetje nodig als “legitimatie” dat ik toch ooit ook echt één van hen ben geweest.
    Zou het op prijs stellen als je me kritisch blijft volgen, blijf jou ook lezen.

    Liked by 1 persoon

  4. Dank voor je reactie. Zeker Wietze, je hebt een discipel er bij! 🙂
    Ben benieuwd naar je verhaal. De inleiding gaf wel aan dat je het nodige hebt meegemaakt en er vrij radicaal en “all the way” in zat!
    Zo zou ik bijvoorbeeld wel willen weten waar het bij jou omsloeg, wat de aanloop daar naar toe was, en hoe je de periode daarna beleefd hebt, hoe je je voelde, hoe je nu naar je vroegere broers en zussen aankijkt en wat jij twijfelaars, tussenfiguren en geinteresseerden zou aanraden.

    Ik blijf maar even eerlijk en recht door zee: ik denk persoonlijk dat “de wereld” niet zo zit te wachten op alle bijbelse bewijzen en redenen voor geloof of gelovige opvattingen… dat doen kerken al genoeg al is het natuurlijk met een net iets andere insteek. Maargoed, nogmaals, het is mijn mening en mogelijk beperkte kijk op de dingen. Schrijf vooral wat en hoe je zelf wil schrijven!
    Mijn suggesties hierboven heb ik bedoeld als opbouwende feedback.
    Mvg
    Divine Decay

    Liked by 3 people

Geef een reactie

