Leegte, waar kom je vandaan?

Het evangelie-zoals-ik-het-leerde in een notendop

God had alles gemaakt. Hij wilde een relatie met de mensen, maar ze kozen er voor om tegen Hem in te gaan. Dat noemden we zonde. God vond dit verschrikkelijk. De zonde stond tussen God en de mensen in. Hij had de wereld zo lief dat Hij zijn Zoon offerde om te betalen voor alle zonden. Door Hem aan te nemen, werd al je zondeschuld je kwijtgescholden en was je voor altijd Zijn geliefde kind. Dat was dan: hardop bevestigen dat Jezus dit voor jou had gedaan. Hij was dan bij je om al het moeilijke in dit leven om te draaien in glorie en luister. Rustend in Zijn genade voor jou, werd je leven hier op aarde dan een ‘effortless success’ en zou je eeuwig bij Hem zijn.

Ja dat was het in een paar zinnetjes.

De kern is git-zwart

Het vertrekpunt is nogal zwart en somber: zonde, gescheiden van God, leven in een gevallen wereld met “een gat dat alleen God kan opvullen”. En als er niets verandert…. is zowel het leven hier, als het leven hierna, een hel.
Oh, dat is het nog niet helemaal. Je kunt er niets aan doen. Je wordt zo geboren. God wilde het niet en jij als mens wilde het ook niet… Donker fatalisme?

De rest van “het goede nieuws” leunt volledig op dit donkere begin. Haal je dit weg, dan haal je alles onderuit: dan is er geen probleem en dan hoeft er dus ook geen oplossing te komen. Jezus is dan niet meer nodig…

Volgens de kerk kennen we het allemaal: de leegte, die we proberen op te vullen. Met sex, drugs, rock & roll en andere dingen die ten diepste geen vervulling geven. Soms gaat het een laagje dieper: er wordt gezocht naar een goed doel om voor te leven, liefde, of meer iets als connectie. Maar het zondagsschool antwoord blijft: “Niets geeft ware vervulling. Dat kan alleen God”.

Een pratende slang en een magische vrucht

Vroeger geloofde ik dat Adam verantwoordelijk was voor ‘de leegte’. Dat hij en Eva ooit zonder ‘de leegte’ leefden, maar op een kwade dag tegen God kozen. En dat de leegte op wonderlijke wijze ontstond door te luisteren naar een pratende slang om vervolgens te eten van een magische “leegte-creërende” vrucht.

Ik geloofde dat dit de verklaring was voor ‘het kwaad’ dat we allemaal zien in de wereld.

Maar dat het allemaal letterlijk zo gebeurd is kan ik niet meer geloven. Het verhaal kraakt gewoon aan veel te veel kanten. Toch begrijp ik de mensen, die zich kosten-wat-kost aan dit verhaal willen vasthouden als de letterlijke en historische waarheid. Is het niet fijn als je iets kunt verklaren? En dat is volgens mij precies wat mensen probeerden met dit verhaal.

De waarom vragen

Met een gepast respect voor de Bijbel, kan ik het verhaal alleen nog maar zien als een mythe: als een beschrijving van hoe mensen eeuwenlang invulling hebben gegeven aan de waarom vragen. Het geeft deze vragen een plekje. Als je weet waar je vandaan komt en waarom de wereld is zoals ze is, kun je pas nadenken over je eigen plekje en je toekomst, toch?

De mensen die het verhaal hebben bedacht waren wel wat melancholisch en pessimistisch. Of misschien wel realistisch, de werkelijkheid is toch ook duister…
Kijk om je heen: mensen bombarderen elkaar, slaan en bevechten elkaar, ze vergaan van de honger of sluiten zich af in hun egoistische rijkdom… alles moet kapot… dat moet toch ook ergens vandaan komen?
Dan is er toch ergens ‘gebrek’ of ‘een leegte’?

Maar waar komt het dan vandaan?

Worden we er mee geboren?
Moeten we een mytisch figuur als Adam “de schuld” geven? Had hij keuzevrijheid, maar worden wij “er mee geboren” als een soort “erfzonde”?
En als dat al zo is, kan het dan alleen door God opgevuld worden? Zijn de christenen dan de mensen waarbij het allemaal zo anders gaat?

Mijn vragen aan jou

1. Heb jij een verklaring voor onze oorsprong?
2. Welke draai geef jij aan “het probleem van het lijden”?
3. Ervaar jij een leegte van binnen?

8 gedachten over “Leegte, waar kom je vandaan?

  1. 1. Hierop antwoorden kan niet in een paar zinnen. Ik zal het heel simpel voorstellen om het kort te houden.
    Hoe wij ons nu zien, is een vergissing van onszelf. We moeten onszelf onderzoeken om erachter te komen wie we dan wel zijn. En dat kan. Maar het is wel schrikken als men de waarheid ontdekt. Is men in staat om die te aanvaarden? Kan men die aan? Of leeft men liever in een leugen? Verbergt men zich liever achter de bijbel?
    2. Lijden komt voort uit onze vergissing. Het hoeft zo niet te zijn.
    3. Ik ben leegte, dus kan ik geen leegte ervaren. Het oog kan ook zichzelf niet zien.

    Vriendelijke groet

    Liked by 1 persoon

  2. Je maakt me nieuwsgierig internettoerist. Hoe denk jij dat we onszelf het beste zouden kunnen onderzoeken? (Ik geloof niet dat ik bang ben en nee, ik wil liever geen leugen)

    Als je leegte bent, kun je dan uberhaupt niets ervaren? Zou je willen toelichten?
    Dank!
    Mvg,
    Divine Decay

    Liked by 1 persoon

  3. Toen ik op zoek was vond ik lange tijd geen antwoorden of hints. Toen ik eindelijk (!) een methode aangeboden kreeg uit het zenboeddhisme (een oud boek) werd ik heel curieus. Zou dit echt werken? Dus ging ik de uitdaging aan. Het is een zeer intense vorm van meditatie en concentratie. Door de verschillende “onderdelen” van de mens te analyseren komt men langzaam tot de kern van het leven. Als je hier een idee van wil krijgen, raad ik je aan de berichten onder categorie “overdenking” op mijn blog te lezen. Zo krijg je al een idee.

    De leegte is niet niets, het is alles, maar voor de wereld is het niets. Moeilijk uit te leggen. Dat is net het “probleem”. Is niets werkelijk niets? Als men in de ruimte kijkt, dan is daar niets (laten we de sterren wegdenken). Dat zie ik ook, dat niets. Dus ja, ik kan het ervaren. Maar dat niets is voor mij tegelijk NIET niets. Die ruimte, dat ‘niets’ zit ook ergens in. Moeilijk uit te leggen. Ik zou graag zeggen: kom ik laat het je zien, maar dat kan ik niet. Ik zal het op Japanse wijze proberen: Als er niemand is om niets waar te nemen, is er dan nog niets? Begrijp je dat? Niets bestaat niet zonder waarnemer. En wie is die waarnemer? Je kan zeggen ik, maar wie is ik? Zo ga je automatisch in de analyse, tot je de waarnemer vindt. De waarnemer en niets zijn 1.

    Vriendelijke groet

    Liked by 1 persoon

  4. Ik ben ook mijn geloof aan het her-ijken, kritisch aan het her-beoordelen, en zie veel psychologische functie van het geloven. Dat herken ik ook in deze blog. Ik kan de kern van het evangelie niet goed meer pakken…maar ik heb nog niet altijd de woorden voor waarom het zo niet-kloppend voelt. Jouw zin ‘Maar dat het allemaal letterlijk zo gebeurd is kan ik niet meer geloven. Het verhaal kraakt gewoon aan veel te veel kanten.’ maakte me nieuwschierig. Wat kraakt er volgens jou?

    Liked by 1 persoon

  5. Hi Verbroken Betovering!
    Ja, her-ijken en her-beoordelen is het zeker. 🙂
    Ik heb moeite met een letterlijke interpretatie van de eerste hoofdstukken van de Bijbel:
    – Ik heb moeite met “gewoon geloven” in een pratende slang.
    – Ik heb moeite met een letterlijke verandering door het eten van een vrucht.
    – Dat je blijkbaar door het eten van een vrucht ontdekt dat je naakt bent?
    – Dat God er even niet is en dan op een later moment weer even mee komt wandelen en meedoet met verstoppertje?
    – Ik heb moeite met het feit dat Adam en Eva een tuin uitgezet worden omdat ze van een vrucht eten. God schept eerst een mens die kan falen en zodra de mens dat doet wordt hij ‘de perfecte omgeving’ uit gezet. Zogenaamd uit bescherming?
    – Ik heb moeite met het romantische plaatje dat alles volmaakt en goed was voor “de zondeval”. (zie ook: mijn blog over Begin Genesis andersom)
    – Ik heb moeite met het feit dat het zoveel jaar later opgeschreven is… door iemand die er helemaal niet bij was?

    En toch vind ik het nog steeds een fascinerend verhaal! 😀
    Ik vermoed zelf dat het om een mythe gaat.

    Over het evangelie “Jezus stierf voor jou” hoop ik binnenkort ook nog eens te schrijven. Met de traditionele uitleg kan ik zelf niet meer zoveel…

    Ik wens je een goede reis, Verbroken Betovering!

    Mvg,
    Divine Decay

    Like

  6. Inderdaad een zeer magisch verhaal, dat niet zou misstaan bij de verzameling van de gebroeders Grimm… Tegelijk vind ik het nog steeds aannemelijker dat Iets zorgde dat iets uit niets ontstond, dan dan niets zorgde dat iets uit niets ontstond…dat Iets moet dan buiten/boven tijd en materie staan…en als daar dan de aarde en het leven vandaan komt, dan geeft dat bodem voor geloof in gebeurtenissen die de natuurwetten even aan de kant zetten, zoals een pratende slang. Denk ik, op dit moment…
    Maar herkenbaar inderdaad die moeiten met het verhaal…

    Liked by 1 persoon

    1. Ja ik begrijp wat je bedoelt Verbroken Betovering. Ik heb ook moeite met de gedachte dat alles uit een ontploft niets is ontstaan.
      Voor mij kraakt Genesis dan ook niet zo zeer in het allereerste hoofdstuk (ik heb daar vooral geen idee en kan er momenteel ook wat minder mee.)
      Ik kan vermoeden dat er Iets is dat alles heeft gemaakt en tegelijkertijd de eerste hoofdstukken van Genesis als een mythe beschouwen.
      Leuk dat je reageert Verbroken betovering! Succes met je ontdekkingstocht. Fijn dat je hier een klein beetje met me meeloopt.
      Mvg
      Divine Decay

      Like

  7. 1) Onze oorsprong is met de evolutietheorie verklaard.
    Dat de oorsprong van ons universum (nog) niet wetenschappelijk verklaard is aanvaard ik als een gegeven.
    Christenen menen daarvoor hun bedachte God te moeten postuleren.
    Dat is geen verklaring, dat is een verzinsel.

    2) Het probleem van “het lijden” speelt alleen bij religieuzen. De Theodicee.

    3) Ik voel geen leegte. Begrijp ook niet goed wat je hiermee bedoelt. Misschien iets van zingeving?

    Vr.gr.,

    GROBBO

    Like

Geef een reactie

