Wie zeggen de mensen dat ik ben?

Wat geloof ik dan zelf?

Jezus ken ik niet. Maar ik heb wel het nodige over Hem gelezen. En geinterpreteerd. Sommige dingen letterlijk, andere als beeldspraak. Stukken uit de Bijbel, stukken uit andere boeken, zelfs een paar films. En daarnaast heb ik er ook een hoop zelf bij bedacht. Om nog maar te zwijgen van de invullingen en aanvullingen van anderen om mij heen. Het totale verhaal is een bonte mix!

Toegegeven, ik maak zelf m’n eigen, tijdelijke en aanpasbare waarheid. Eentje die elk willekeurig moment weer bijgesteld kan worden. En jij?

Mensen met invloed

Eerder heb ik kritische vragen gesteld bij de invloed van mijn ouders, docenten en kerkleiders: mensen met invloed. Hoe vrij en hoe persoonlijk is die keuze eigenlijk als dat voortdurend beinvloed wordt?

Ik zie die invloed als in conflict met de “vrije keuze”. Maar het is onmogelijk om afscheid te nemen van dit ‘probleem‘. Want waar ik denk afscheid te nemen van de invloed van vroeger, moet ik eerlijk toegeven dat ik het hooguit inruil voor invloed van anderen… Ben ik een product van (de invloed van) mijn omgeving?

Maar wie ben ik dan?
Wat maakt ‘mijn geloof’ dan nog ‘mijn’ geloof?

Door zelf-bewust-zijn gaan twijfelen

Daar waar ik – beïnvloed en meegesleept door anderen – voorheen alles wat binnen mijn straatje en cultuurtje paste, gewoon slikte, denk ik er nu bewust over na…ben ik me tot op zekere hoogte bewust van de beinvloeding… maar
alsnog slik ik wat ik (nu) binnen mijn huidige straatje en cultuurtje vind passen. Is dat vooruitgang? Of gewoon stilstand, waarbij de omgeving beweegt?

De pilaar “de vrije keuze”

Ja natuurlijk, kan ik zelf kiezen welke kleren ik aan trek. En zelfs als ik alles zat ben, kan ik een winkel uitkiezen waar ik wat nieuws kan kopen. Allemaal mijn vrije keuze, toch?
Maar, mijn smaak en voorkeur is beïnvloed door hoe mensen die ik hoog heb staan zich kleden, door wat ‘normaal’ was in onze familie, door de tsunamie aan reclame die de afgelopen jaren over me heen gegoten is. Het is beïnvloed door complimentjes en afkeurende blikken, door de mode, door mijn vrienden en collega’s.

Ja, ik ben vrij om dat allemaal aan de kant te zetten en bewust te kiezen voor totaal iets anders. Maar is die rebelse keuze dan van “mijn ware ik” of is ook dat eigenlijk een invloed, een impuls van buiten? Heb ik ergens opgepakt dat het ook wel cool is om rebels te zijn, om gewoon “m’n hart te volgen”, “mijn eigen race te lopen” en vooral “gewoon mezelf te zijn“?

Wie ben ik?
Wie zeggen de mensen dat ik ben?

Uniek

Er is niemand zoals ik. Ik ben uniek. Komt dat omdat niemand dezelfde mix van opvoeding, docenten, kerk leiders,  reclames, tv programma’s en muziek heeft meegemaakt? Kan zo’n unieke creatie een persoonlijke keuze maken? En als dat al kan, kan dat dan wel een keuze zijn voor een God?
Is God niet zo groot dat alles dat er over te schrijven en te zeggen is, enorm te kort schiet? Het blijft toch altijd beperkt tot het – verre van volmaakte – menselijk begrip… En dat wat ik God noem, is niet per se God, maar slechts mijn interpretatie van God. Een beeld dat ik van Hem heb gecreëerd. Mogelijk zelfs een afgod: iets of iemand die ik vereer alsof hij God is.

Geloof en theologie gemixed

Maar misschien gaat het niet zozeer om wat ik van God denk. Als Hij bestaat gaat het er misschien wel om dat Hij in mij gelooft. Zou dat gewoon genoeg kunnen zijn?
Heb ik ‘geloof’ en ‘theologie’ niet te veel door elkaar gemixed?
In de zin van dat je zou kunnen zeggen dat ‘theologie’ een poging is om God te kennen… en geloof meer een vermoeden is dat God mij kent. Punt?

Mijn vragen voor jou

1. Hoe is jouw beeld van Jezus gevormd?
2. Geloof jij in vrije keus?
3. Hoe zou jij ‘geloof’ omschrijven?

Een gedachte over “Wie zeggen de mensen dat ik ben?

Geef een reactie

