Wie is Hij en waarom, waarom?

Is Jezus beter dan?

Heel mijn leven geloofde ik dat Hij anders is dan wie dan ook. Groter dan Mozes, Elia, Ghandi of da Vinci. Of welk mens dan ook. Werkelijker dan Allah, Zeus of de Wetenschap. Ik geloofde dat Hij de Bedenker en Schepper is van alles. Dat Hij God was, mens werd en stierf om vervolgens weer op te staan. Dat Hij nu, vandaag de dag nog leeft als God en als mens. Dat Hij de Redder was van de wereld. De verpersoonlijking van liefde, de beste, de sterkste en de machtigste. Dat Hij de enige is die onze leegte kan vullen en werkelijk geluk kan geven. Dat door Hem alle ellende hier op aarde voorgoed een einde zal krijgen en alles nieuw, volmaakt en goed zal worden.

Van jongs af aan was dit er in gegoten. Dat was de onomstotelijke waarheid, het heldere licht op mijn pad. Ik wist niet beter. Ik vroeg me ook nooit af of je beter kon weten…

Hoe is het mogelijk?

En dan nu. Ik weet het zeker niet beter. Maar die waarheid van toen staat wel te wankelen en het schemert. Ik vraag me nu wel degelijk af of je beter kunt weten. Of je het überhaupt kunt weten…

Is het mogelijk om iemand, die je niet kunt zien, te leren kennen?

Nee, ik heb het niet over een bron raadplegen met “informatie over iemand”. Al kan dat natuurlijk helpen. Eigenlijk is het de afgelopen jaren, waarin we vrienden online volgen en hun verhalen lezen. Je kunt heel wat over iemand te weten komen door alleen maar te Googlen en te lezen. Maar iemand kennen is anders, toch?

Ghandi

En even eerlijk: Hoe is dit eigenlijk anders dan bijvoorbeeld Ghandi leren kennen? Daar kun je ook over lezen, vragen bij stellen en vervolgens de boeken die over hem zijn geschreven herlezen. Zonodig gooi je wat intuitie in de mix. Net zo lang tot je een antwoord hebt of inziet dat je een bepaald gedeelte over hem ook vanuit een andere invalshoek kunt bekijken. En mocht je je antwoord niet vinden dan ga je in gesprek met andere Ghandi kenners… Verder gewoon goed zijn voor anderen, etc, etc. Waar zit het verschil?

Ja natuurlijk over Jezus zijn misschien wat meer bijzondere dingen geschreven. In een enorm intrigrerend en interessant boek beschreven. Ik geef toe: een boek als geen ander boek. En al zo’n 2000 jaar zijn er mensen in de ban van Jezus. Maar maakt dat Hem de zoon van God, de Schepper en de Redder van de mensheid die ooit alles zal goed en vredig zal maken?
Waarom Hij wel?

Zondagschool antwoord

Ja het zondagschool antwoord over Jezus is natuurlijk de Bijbel. Maar wie heeft bepaald dat dit boek de absolute gezaghebbende waarheid bevat? Mensen hebben het opgeschreven. Mensen hebben bepaald welke boeken wel en welke boeken niet in de bundel opgenomen zouden worden. En of dit door God geinspireerd was moet je “geloven”. Maar opnieuw de vraag: Waarom kan dat niet bij één van de verzamelde werken over Ghandi? Of da Vinci? Of…?
En als dat Boek dan dus feitelijk de basis is voor het geloven in Jezus en Zijn Godheid, almacht en Reddersrol, geloven we dan in Hem of eigenlijk stiekem in de Bijbel?

Niet nadenken. Geloven jij!

Anderen zullen zeggen: “Wat doe je moeilijk? Je moet het simpelweg geloven.”

Oja, zullen we dan op dezelfde manier geloven in Ghandi? Of sinterklaas? Of “gevaarlijker” in Allah?
Toevallig heb jij de absolute waarheid gevonden en hebben die anderen het allemaal mis. En het nadenkertje dat je van je Schepper hebt gekregen, moet je vooral niet gebruiken om over Hem na te denken? Daar kan het niet tegen? Jij denkt gewoon niet na over wat je zelf noemt “het allerbelangrijkste in je leven”?
Of neem je eigenlijk ook gewoon maar aan wat mensen met invloed zeggen? Of je denkt in je hart bevestiging te ervaren en volgt wat anderen noemen je intuitie, zonder te erkennen dat die in je leven tot nu toe gevormd is door die mensen met invloed… en je noemt dat Gods innerlijke leiding?
Vergeet even het “wat” en wees es eerlijk: hoe geloof jij eigenlijk?

Waarom, waarom?!

Voor mij blijft Jezus me overigens ergens wel raken. Niet dat ik hem ken of zo. Maar als ik lees over wat anderen hebben opgeschreven over Zijn “schemer- en twijfelfase” dan herken ik zijn vraag wel: “Waarom, waarom hebt u mij verlaten?”

Mijn vragen voor jou

1. Waarom Jezus en Jezus alleen?
2. Waarom?
3. Waarom?
Ik waardeer het erg als je hieronder reageert op mijn blog of op mijn vragen.

Lees door.

7 gedachten over “Wie is Hij en waarom, waarom?

  1. 1. Het is NIET Jezus alleen. Jezus heeft zich nooit groter gepretendeerd dan een ander. Zijn ware leer is gebaseerd op gelijkheid. Jij kan net als Jezus worden, het is dus NIET hem alleen. Ook jij bent Gods Zoon. De kerk heeft natuurlijk een andere versie gelanceerd om de mensen te kunnen manipuleren (ongelijkheid).
    2. Jezus heeft je niet verlaten, dat is een vergissing die hij je NIET kwalijk neemt. Hij staat veel dichter dan je denkt.
    3. Zelfde als 2. 🙂

    Vriendelijke groet

    Liked by 1 persoon

  2. Dank voor je reactie internettoerist. Gewaardeerd.
    Mag ik reageren met vervolg-vragen?
    – Is gelijkheid volgens jou de kern van Jezus onderwijs? (waar maak je dat uit op?)
    – Hoe zou ik volgens jou als Jezus kunnen worden?
    – Waar is Jezus dan volgens jou als hij dichterbij is dan ik denk?
    Mvg,
    Divine Decay

    Liked by 1 persoon

  3. Dat mag zeker. 🙂

    – Ja, dat is de kern. Je zal dit niet in de bijbel vinden. Er bestaan echter evangelies die door de kerk verboden worden. Jezus kwam ons de weg wijzen. Hij kwam ons tonen dat we ons vergissen. Met zijn “opstanding” heeft hij getoond dat we de dood kunnen overwinnen. Hij kwam onderwijzen dat wij dat ook kunnen omdat we gelijken zijn. Ik heb een ‘rare’ weg afgelegd en heb het ervaren, het is waar. Het onderricht van het boeddhisme verschilt hier niet van. Boeddha en Christus zijn eigenlijk hetzelfde. Hoe ik daar aan kom kan je lezen in het bericht “van christus tot christus” dat ik eerder vermeldde.
    – Eigenlijk ben je dat al. Maar (sorry dat ik dat vaak herhaal) we vergissen ons. Er is een uitweg uit die vergissing. Als je ontdekt wie je echt bent, zal je zien dat jij bent zoals Jezus, net als ik. We zijn allemaal gelijken.
    – Hij is één met jou. Dichter kan niet, denk ik. 😉

    Vriendelijke groet

    Like

  4. vroeger wist ik zeker dat jezus de beste en enige was. Vanuit opvoeding en beperkte sociale context en vanuit het projecteren van wensen en verlangens op jezus. Alles wat ik nodig had, was bij hem te vinden, heerlijk toch! En belangrijkste onderbouwing was nog wel de ervaringen met hem, dat de heilige geest leiding gaf en persoonlijk tot me sprak. Daardoor wist ik welk huis ik moest kopen, dat er nog een kind moest komen, dat het een jongetje zou worden (maar het werd een miskraam), enz., enz. Al die ervaringen ben ik gaan wantrouwen. Het is mijn projectie van mijn godsbeeld, het is mijn imaginaire vriend, het is een kathedraal van zeker weten die is ingestort (om met Boele Ytsma te spreken).
    Ik kende hem, hoor, echt waar 😇.

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, begrijp wat je bedoelt. Het kan ook best fijn en veilig voelen een imaginary friend. Zeker als anderen om je heen dezelfde lijken te hebben. Een echte friend is wel tegen wat vragen bestand, dacht ik.

      Ik weet uit ervaring dat dit instorten best heftig en tegelijkertijd dubbel kan voelen. Hoe is dat voor jou?

      Mvg
      Divine Decay

      Like

  5. Het is me wat, die Jezus cultus bij christenen.
    Het in de bijbel gecreerde Jezusfiguur is slechts een mythe.
    Het zijn verzonnen verhaaltjes opgehangen aan een persoon, waarvan het historisch bestaan ook nog eens twijfelachtig is.

    Wees nou eens eerlijk en rationeel. We leven nu in het jaar 2015 en niet meer in het jaar 70, toen men begon deze verhalen op te schrijven. Je gelooft toch niet echt dat Jezus op het water liep en duivels en demonen uitdreef? Je gelooft toch niet echt dat hij 5000 mensen voedde met vijf broden twee vissen? Je gelooft toch niet echt dat hij uit de dood is opgestaan? Je gelooft toch niet echt in al die wonderbaarlijke genezingen van blinden en melaatsen?

    Als jullie christenen wel geloven dat dit echt gebeurt is vraag je dan zelf eens af, waarom je als rationeel mens, naar ik mag aannemen, op deze punten zo irrationeel bent.

    Vr.gr.,

    GROBBO

    Like

    1. Hi GROBBO

      Ja ik heb ook zo mijn vragen bij die cult status. En misschien is het zelfs wel een mythe, ik weet het niet, maar als jij het zo goed weet, moet je wel zo eerlijk zijn om heel veel meer verhalen te bekritiseren of als mythe te bestempelen. Zeker als je zo prat gaat op de wetenschappelijke methode. Zou je voor de grap eens willen uitzoeken hoeveel bronnen er zijn die aannemelijk maken dat de historische Jezus heeft bestaan en dat dan willen vergelijken met de bronnen die aannemelijk maken dat de historische Julius Caesar heeft bestaan?

      jij lijkt het allemaal zo zeker te weten. Ik weet hoe veilig het kan voelen. Je weet mij zelfs al als “jullie christenen” aan te schrijven.
      Je snelle conclusies komen op mij niet echt over als iemand die heel rationeel is?

      Wees gerust. Nee ik geloof het allemaal niet echt. Soms denk ik van wel soms ook van niet. Vaker nog weet ik het niet.

      Je kent ondanks je achtergrond overigens best wat feitjes. Respect voor je interesse in anders denkenden. Wat is jouw eigen verhaal? Als het zo’n onzin is, wat heeft er voor jou toe geleid dat je je er wat in verdiept hebt?

      Mvg
      Divine Decay

      Liked by 2 people

Geef een reactie

