Hoe krijg je een intieme omgang met God?

In mijn opvoeding leerde ik dat het in dit leven gaat om het hebben van een persoonlijke relatie met Jezus. Thuis, op school, in de kerk. Overal werd dat genoemd als de kern.

Duidelijk verhaal

Er was een duidelijk verhaal over hoe je die persoonlijke relatie aan zou moeten gaan:
a. Erkennen dat je slecht was en een redder nodig had (voor wat? Nou, voor je ongelukkige toestand nu en voor de eeuwigheid)
b. In een gebed Jezus uitnodigen in je leven / hart te komen wonen: hem erkennen als je redder.
c. Geloven dat Jezus je had vergeven en vanaf nu in je hart woonde.
Dat was het in principe. Qua begin dan. Want een persoonlijke relatie is natuurlijk geen momentopname. Het is meer dan dat.

Jaren geleden heb ik de bovenstaande ‘stappen’ doorlopen. Daarna heb ik me wel altijd (in meer of mindere mate) afgevraagd wat die ‘persoonlijke relatie’ nu verder inhield. Op de een of andere manier klonk het goed, maar had ik niet het idee dat het bij mij echt werkte.

Geen religie maar relatie

Natuurlijk is het cool om te zeggen: “christen zijn is geen religie, maar een relatie (met Jezus)”. In de groep waar ik me in bevond zei je dat. En ja, ik zei het net zo hard mee… maar eigenlijk was ik stilletjes op zoek.

Hoe kan ik nu die persoonlijke relatie met God hebben? Als Hij mijn Vader en mijn Vriend is, hoe kan ik dat dan ervaren? Dat moet toch meer zijn dan een ‘zomaar een feitje’? Tijdens het zoeken vond ik wel antwoorden. Grofweg kwam het hier een beetje op neer:
a. Het is persoonlijk dus voor iedereen anders (wel lastig als het bij jou niet lukt, zo persoonlijk dat niemand anders er ook bij kan?)
b. In een relatie gaat het om communicatie. Wat ze ook wel noemen ‘stille tijd’ dus: bidden (praten), stilte en bijbel lezen (luisteren).
c. Je moet “een grotere openbaring krijgen” van dat jij een geliefde zoon bent en hij je Vader is (als je daar maar voldoende van overtuigd bent is dat je relatie?). Hoe je die “grotere openbaring” dan kreeg, kwam eigenlijk weer neer op stille tijd trouwens.

Uiteraard heb ik dit allemaal ijverig geprobeerd te geloven en toe te passen, maar het leidde niet tot iets dat ik ervoer als een persoonlijke relatie…

“Het” missen

Nou gaf ik niet zo maar op. Maar het knaagde. Hoe kon het nou dat ik ‘datgene waar het ten diepste om ging’ niet kon beleven? Dat kon toch niet? God had geen lievelingskinderen en ‘kinderen voor er bij’…

Het leidde er onder andere toe dat ik sprekers die ‘het’ leken te hebben, ging volgen: ik luisterde naar duizenden en duizenden preken, las hun boeken en web artikelen en praatte er met anderen over. Soms was er even een opleving door een nieuwe invalshoek op hetzelfde verhaal of was er een emotioneel moment met muziek en spraken mensen hoopvolle woorden. Dat deed het vlammetje dan even oplaaien. Ja even. Maar meer van buiten dan van binnen.

Jaren geleden was er in de gemeente die ik toen bezocht een preken serie over “Intimiteit met God”. Dat zie ik zelf als een omslagpunt. Een punt dat eigenlijk een blog op zichzelf moet zijn…

Mijn vragen aan jou

1. Heb jij ooit gezocht naar “een persoonlijke relatie met Jezus”?
2. Onafhankelijk van of je het gevonden hebt of niet: wat betekent het voor jou?
3. Herken je dat gevoel van “I still haven’t found what I was looking for…”? Zo nee: laat me weten of je nooit gezocht hebt of wat je zocht en wél vond.
Ik waardeer het erg als je hieronder reageert op mijn blog of op mijn vragen.

Lees door.

4 gedachten over “Hoe krijg je een intieme omgang met God?

  1. 1. en 2. zijn voor mij uiteraard niet ter zake dienend.
    3. Als ik in die 68 jaar dat ik op deze planeet rondhuppel nog niet gevonden had wat ik zocht zou ik toch echt een probleem hebben. Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf vind ik mijn geluk in de mensen om mij heen. Mijn vrouw, mijn dochter, mijn schoonzoon en mijn kleinzoon, daar doe ik het allemaal voor.
    En natuurlijk het vrijwilligerswerk waar ik heel veel voldoening van heb.

    Liked by 1 persoon

  2. je eerste vraag hier heeft me aan het denken gezet.Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan om een relatie met Jezus te zoeken, wel met God. En ik kan eigenlijk niet zeggen waarom niet. Voor mij zijn dat twee aparte relaties. Al zou het zo zijn dat je enkel tot God kunt naderen via Jezus .Bij mijn bijbelstudies had ik ook meer interesse in het oude testament, niet zo in het nieuwe. Terwijl ik toch ‘christelijk’ ben opgevoed.
    3; hier is het zoals Jos in de andere reactie weergeeft. Als je zoals ik bijna 61 jaar hier ronddwaalt en niet weet wat je wilt heb je een probleem. Ik heb mijn spirituele God na veel zoeken gevonden. Niet gebonden aan de dogma’s van een religie, maar wel een vastberaden God niet gebonden aan modetoestanden.

    Liked by 1 persoon

  3. Dank je wel voor je reactie!
    Bedankt dat je me laat weten dat het je aan het denken zet.
    Ik zou graag online “luisteren” naar het verhaal van je zoektocht en wat meer horen over de “spirituele God” die je gevonden hebt. Zou je er wat meer over willen delen?
    Mvg
    Divine Decay

    Like

Geef een reactie

